İnternet'te son senelerde en büyük para tuzaklarından biri de 'istek dışı abonelik'. Bu tuzağın senelerdir çoğu bireyin canını yakması ve şikayetlerin yükselmesi üstüne Bilgi Teknolojileri ve Etkileşim Kurumu (BTK) harekete geçti. BTK, abonelik amacıyla tüketiciden onay zorunluluğu getirdi.
Söz hususu tuzak ise şu şekilde çalışıyor:
Kullanıcılar internette rastgele bir tetkik yapar iken önüne bu siteler çıkıyor. Sitelerin alan adları araştırılan konuyla alakalı bulunduğu amacıyla kullanıcı şüphelenmiyor ve siteye tıklıyor. Siteye girdiğinde önüne reklama benzer bir pencere çıkıyor. Aradığı bilgiye ulaşmak isteyen kullanıcı bunu reklam zannediyor ve pencereyi kapamak amacıyla 'onay' opsiyonuna basıyor. Bu saatten sonra da tuzak sitenin vadettiği içeriğe, ücret karşılığında bilmeden abone oluyor.
OTOMATİK ABONE YAPIYORLAR
Söz hususu tuzak siteler yurttaşların dikkatsizliğinden yararlanıyor. Üstelik 'spor paketi, bilinmeyen numaralar' gibi vatandaşa vadettikleri içeriği de sağlamıyor. Olaylardan habersiz bir şekilde otomatik olarak abone edilen kullanıcı ise operatörden gelen SMS ya da fatura ile resmen şok oluyor.
OPERATÖRÜN CEVABI: YAPABİLECEĞİMİZ BİR ŞEY YOK
Kullanıcı, kendi operatörünü aradığında ''Abone olmuşsunuz, bizim yapacak bir şeyimiz yok'' cevabıyla karşılaşıyor. Üstelik faturası 'stop', yani belli bir ücreti aşmayacak şekilde ayarlanmış olsa bile 'tuza aboneliğin' ücreti otomatik olarak faturaya yansıtılıyor. Her operatör bu tuzağa izin vermiyor. İnternetteki şikayet sitelerinde gezinti yapıldığında konuyla alakalı şikayetlerin birkaç sene önceye kadar uzandığı ve hangi operatörlerde sorun yaşandığı görülüyor.
ONAY ALMAK ZORUNLU OLDU
BTK ise, 'katma değer servisler' olarak adlandırılan bu tuzak amacıyla planlama yaptı ve otomatik abone sistemini yasakladı. Artık siteler kullanıcıları bu tuzağa çekse bile GSM operatörleri müşterilerini bilgilendirip abonelik amacıyla onay alabilmek zorunda.
SORUMLULUK OPERATÖRLERDE
Ayrıca, yaşanan rastgele bir sorunda tüketicilerin şikayetini ileteceği bir muhatap bulamazsa, mesuliyet ücreti tahsil işletmeciye, yani GSM operatörüne yüklendi.
Tüketici şikayeti ya da BTK isteği üstüne, söz hususu hizmete dair bilgilendirme ve onay süreçlerine ideal olarak prosedür yapıldığına dair işletmeci doğrulusunda kanıtlayıcı bilgi ya da belge sunulamaması durumunda tüketiciye rastgele bir ücret yansıtılamayacak, varsa yansıtılan ücret iade edilecek.
Aboneliğin başlatılması ve sonlandırılması, tekil içerik satın alınması, bilgilendirme ve onaylar gibi prosedürlerde kanıt yükümlülüğü işletmeci sorumluluğunda olacak.
Söz hususu kararın yürürlüğe giriş tarihi ise 30 Haziran.

0 yorum:
Lütfen yalnızca yazı ile ilgili yorumlar yazın.Yazının konusu dışında iletmek veya sormak istediğiniz bir şey varsa iletişim formunu kullanın